.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تخریب بناي تاريخي و 100 ساله رشت

خانه تاريخي بازرگاني در رشت با قدمتي بيش از 100 ساله بر اثر حادثه آتش سوزي تخريب شد.

اين خانه تاريخي در محله سرخبنده و خيابان در حال احداث تختي ـ زرجوب قرار دارد.

اين بناي تاريخي پس از پيگيري‌هاي مداوم وراث آن در مرداد ماه امسال در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و قرار بود با توافق بين سازمان ميراث فرهنگي گيلان و شهرداري رشت به يك فضاي تفريحي و فرهنگي تبديل شود كه به دلايل نامعلوم در شب بيست و دوم بهمن امسال دچار آتش سوزي شده و اين حادثه به حدي بوده كه امكان هرگونه سكونت و كاربري ديگر از آن را غيرممكن كرده است.

يكي از وراث اين خانه امروز در گفتگو با فارس در باره تخريب خانه مذكور و چگونگي حادثه آتش سوزي آن گفت: در اين خانه اقدام‌هاي امنيتي براي جلوگيري از اتصالات سيمي وسايل برقي انجام شده بود و شواهد نشان‌دهنده آغاز آتش‌سوزي از طبقه بالا از محل كف و سقف اين بنا است.

محمد بازرگاني ادامه داد: تعويض سيم‌كشي اين ساختمان از سال 58 با ايجاد دو فيوض جداگانه براي طبقه بالا و پايين بنا صورت گرفت و فيوض بالا در مواقع غير ضروري به طور مداوم قطع بوده است.
وي اظهار داشت: وجود وسايل برقي و گرمايي از جمله يخچال، گاز، بخاري و تلويزيون در طبقه پايين نمي‌تواند دليلي بر احتمالات آتش سوزي باشد.

بازرگاني با بيان اينكه اين حادثه 48 ساعت پس از بازديد هيئت كارشناسي دادگستري براي تعيين متراژ و قيمت‌گذاري روي زمين‌هاي تصاحب شده توسط شهرداري رخ داده است، گفت: طي شكايت صورت گرفته از شهرداري در خصوص تصرف زمين‌هاي بازرگاني هشت ماه گذشته دستور توقف عمليات اجرايي احداث خيابان تختي ـ زرجوب در منطقه سرخبنده صادر شد و روز 20 بهمن جاري هيئت كارشناسي با حضور كارشناس ثبت رسمي دادگستري و نماينده شهرداري از دايره حقوقي بازديدي براي تعيين متراژ و قيمت‌گذاري مجدد زمين‌ها انجام گرفت.

وارث خانه بازرگاني در ادامه مقدار متراژ زمين‌هاي تصرف شده توسط شهرداري را حدود 7 هزارمتر عنوان كرد و افزود: همواره براي حفظ و نگهداري اين بنا و محوطه‌ها از طرف شهرداري مخالفت‌هاي متعددي صورت مي‌گرفت كه با پيگيري‌هاي ميراث فرهنگي گيلان سرانجام اين بنا به ثبت رسيد، اما همچنان مشكل متراژ و قيمت‌گذاري زمين‌ها به قوت خود باقي است.
يكي ديگر از وارثان خانه بازرگاني نيز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: براي اين خانه ايجاد كتابخانه و مركز پژوهش براي كودكان و نوجوانان و برگزاري همايش‌هاي فرهنگي ـ علمي در نظر گرفته شده بود.

هنگامه بازرگاني گفت: حفظ و نگهداري ميراث گذشته مهم‌ترين عنصر انتقال ارزش‌ها به نسل حاضر است و تخريب ميراث گذشته در واقع تخريب هويت هر جامعه محسوب مي‌شود.
كارشناس سازمان آتش نشاني رشت نيز صبح امروز در حاشيه بازديد از محل حادثه به خبرنگار فارس گفت: آغاز آتش سوزي اين خانه از طبقه دوم بوده است.

عليرضا همتي افزود: تجمع گرما و سوخت ناقص در اتاق وسط طبقه بالا موجب تركيدگي ديوارها و شعله‌ور شدن آتش و درنتيجه تخريب بنا شده است.
وي پس از اطمينان حاصل كردن از وضعيت سيم‌كشي و وجود فيوض جداگانه براي طبقات و نبود وسايل حريق در طبقه بالا خاطرنشان كرد: شدت تخريب در طبقه بالا و نبود هيچ نشانه‌اي از دود در ديوارهاي طبقه بالا و ديگر عوامل احتمال آغاز آتش‌سوزي از طبقه پايين را غيرممكن مي‌كند.
زمان آتش‌سوزي ساعت 3 و 30 دقيقه شب بيست و دوم بهمن جاري اعلام شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.